Umění

Komiksožroutova recenze All You Need Is Kill: Zabij, umři a začni znovu

By

on

Už jste si někdy přáli vrátit zpět aspoň jeden den života, udělat všechno jinak? Ve světě veleúspěšné mangy All You Need Is Kill ani nemusíte mačkat resetové tlačítko. Stačí prostě umřít.

Pokud v blízké budoucnosti budete stepovat v knihkupectví před regálem s komiksy a v hlavě vám bude strašit obrovské dilema „Co si mám dnes sakra koupit“, tak mám pro vás jednoduchou odpověď: „Kup si All You Need Is Kill. Ano, tu mangu. Je to tlustá, brožovaná knížka. Jo, ta s modrou obálkou. Tu si kup. A hned to přečti.“ Kdybych tam s vámi stála, tak bych k tomu dodala ještě velmi přesvědčivý tón hlasu. Ale asi je lepší co nejstručněji vysvětlit, proč All You Need Is Kill (Stačí jen zabíjet) vůbec číst. Tak jdem na to.

Vítejte ve světě zdevastovaném válkou s mimozemskou rasou, mimiky. Lidé jsou na tom dost bídně, vlastně už všichni mají prakticky na kahánku. Jediné Japonsko doposud odolává díky své technické vyspělosti – pro armádu totiž vyrábí odolné robotické obleky, se kterými mají poslední obránci lidstva aspoň malou šanci proti vraždícím mimikům. První kontakt s nepřítelem čeká úplného zelenáče, Keidžiho Kiriju. Nestačí být ani velkým hrdinou – umírá hnusně a rychle. Jenže se záhy probouzí a čeká ho stejná bitva. Znovu a znovu. Jak se z té smyčky může dostat? Nesmí zemřít, ale zvítězit.

Možná vám příběh přijde povědomý – to díky sci-fi filmovému nářezu z roku 2014, Edge of Tomorrow (Na hraně zítřka). Mnozí filmožrouti – jako třeba já – bychom ho ignorovali kvůli přítomnosti nesmrtelného posledního akčního hrdiny, Toma Cruise, ale to by do role bad-ass hrdinky nesměli nasadit překrásnou Emily Blunt. A překvapivě to byl jeden z nejlepších filmů Cruise a nadprůměrně dobrá válečná sci-fi podívaná.

Edge of Tomorrow se od své japonské předlohy zásadně liší v několika bodech (protože ale nikdo nemá rád spoilery, prozrazovat všechny nebudu). Hlavní jsou úplně jiní hlavní hrdinové – zatímco v Edge of Tomorrow sledujete strasti degradovaného srabácného plukovníka Billa Cage, v manze trýznivou zkušenost neustálého boje a umírání prožívá řadový vojáček. Co vás na All You Need Is Kill zasáhne je překvapivá hloubka a cit, se kterým manga odhaluje strach a boj hlavního hrdiny se sebou samým. Nikdo nechce umírat pořád dokola a dokola. Tahle mrazivá zkušenost z hlavního hrdiny udělá naprosto jiného člověka – a je v tom boji krom několika světlých okamžiků sám, bez pomoci. Příběh je to kulervoucí a nevyrušují vás z něj přebytečné elementy, jako např. přemíra technického boomu, kdy autoři zešílí a potřebují čtenáři co nejvíce narvat do očí svůj um a fantazii, kterou vynaložili na smyšlenou alternativní technologii. Přesto si ale užijete pohled na skvělou kresbu. A tu pozná každý. Takeši Obata. Komu se hned nerozsvítilo, nebudeme ho dál napínat. Dělal Death Note. Jeho um závidí a obdivují jak aspirující mangakové, tak i celý svět.

All_You_Need_Is_Kill

(Původní obálka novely All you Need Is Kill)

Ale na co bychom neměli zapomenout je fakt, že mangou to doopravdy nezačalo. Už v roce 2004 v Japonsku vyšla novela od autora Hirošiho Sakurazaky. Ten jako první přišel s příběhem, k jehož napsání ho inspiroval jeden hráč onlinových her. Kniha měla velký úspěch, díky kterému vznikla její manga verze. Na té se podílel už zmíněný Takeši Obata a scénář zpracoval Rjósuke Takeuči. V Japonsku manga All You Need Is Kill vyšla na začátku roku 2014. A dnes ji tu máme i my.

Od manga série Crying Freeman (Plačícího draka) je All You Need Is Kill nejlepším manga titulem, který u nás vyšel v českém překladu (a to nepřeháním, pouze konstatuji). Medvědí práci na tom samozřejmě odvedlo nakladatelství Crew, které za to vzývám a miluju. A na rozdíl od ostatních mang v češtině má tahle sci-fi nálož jednu úžasnou výhodu. V porovnání s originálním vydáním, které má dvě knihy, je český překlad pouze v jednom svazku. Celý příběh v jedné knize a hotovo. Nemusíte se třást jako feťáci při čekání na další díl. Máte v jednom svazku celý příběh. A to je něco, co vám jen tak každý mangaka (nebo nakladatel) nedopřeje. Tak proto sláva Crwi! Stálo to za to!

All You Need Is Kill (Stačí jen zabíjet)

Počet stran: 428

Cena: 549,- Kč